Volt néhány szmogosabb délután az elmúlt másfél hónapban, egy adott ponton még az ÁNTSZ is figyelmeztette a lakosságot, hogy óvakodjanak a szabadtéri fizikai munkától.
Az egyik zöld szervezet munkatársa mesélte, hogy miután múlt pénteken bedugult a város, 4 óra után néhány perccel elkezdett telefonálni, hogy megkérdezze, mi kell ahhoz, hogy szmogriadót rendeljenek el, és leállítsák az autósforgalmat. A Fővárosi ÁNTSZ ügyeletese azt mondta, hogy már nem hozzájuk tartozik a dolog, hanem a Környezetvédelmi Felügyelőséghez és a Fővárosi Önkormányzathoz, őket viszont már nem lehetett elérni. Hát péntek délután volt.
Kedden a Fővárosi Környezetvédelmi Felügyelőségről tovább küldték az illetőt, hogy ez az ÁNTSZ-hez tartozik, vagy ha nem hozzájuk, akkor a Környezetvédelmi Minisztériumhoz. Utóbbi illetékese végül azt mondta, hogy van erre egy törvény, ami az EU-nak is megfelel, mely szerint a főpolgármester az, aki elrendelheti a szmogriadót, bizonyos feltételek esetén, amit neki jeleznek. S hogy kik jeleznek? Nyilván nem a lakosság, hanem azok, akik a mérőműszerek mögött ülnek. A minisztériumtól végül elküldték a jelenlegi szmogriadó-tervet. Ebből az derül ki, hogy legalább két állomáson túl magas értéket kell tartósan mérniük ahhoz, hogy elrendeljék a riadót.
Még nem éltem meg szmogriadót, pedig látszik a légifotós Budapest képeken is, hogy milyen szürkék a belső kerületek. A berlini ismerőseim is mindig csodálkoznak, hogy itt nem lehet rendesen szuszogni. Persze, Berlin tágas város, széles utcákkal és terekkel, ráadásul az egész lapos mint egy palacsinta, a szél kifúj mindent. Mondjuk nagyjából fele annyian járnak kocsival, mint itt, és most be is vezettek egy behajtási tilalmat a környezetszennyezőbb kocsiknak.
A pesti szmoghoz visszatérve a Levegő Munkacsoport szerint arról van szó, hogy ha a kén-dioxid és a szállópor egyszerre lépi túl a megadott határértéket, akkor lehet elrendelni a szmogriadót, viszont a kén-dioxid szennyezés évek óta alacsony. Az ugyanis a mára már nem túl elterjedt széntüzelésből eredt.
Kedden délelőtt aztán a Heim Pál kórház elé vonult a Levegő Munkacsoport, a Greenpeace valamint a Magyar Kerékpárosklub, ahol a Greenpeace egy mérőműszerrel megmérte a levegő tisztaságát (nem volt tiszta). A sajtótájékoztató keretében a három szervezet azt követelte a fővárostól, hogy ésszerűsítsék a szmogriadó-tervet, csökkentsék a határértékeket, pontosabban a szállópor magas értéke is elég legyen a riadóhoz.
A Fővárosi Önkormányzat közleményben válaszolt. Eszerint nekik nincs lehetőségük megváltoztatni a kritériumrendszert. Azt is írták, hogy a Levegő Munkacsoport évek óta riogatja a lakosságot azzal, hogy vidéki társaiknál 3 évvel rövidebb ideig élnek, holott a KSH szerint a fővárosiak várható élettartama a rendszerváltás óta nőtt. A Greenpeace mérőszműszerére is reagáltak, természetesen nem rendes műszer, a mérés sem volt rendes, úgyhogy az eredmények valótlanok.
Erre a közleményre az LMCs és a Greenpeace egy másikkal válaszolt. Ebben többek között azt írják, hogy az önkormányzatok igenis hozhatnak szigorúbb előírásokat, mint amit a minisztériumi rendeletek tartalmaznak; továbbá az is kiderül, hogy a Greenpeace által használt mérőműszer elég jó ahhoz, hogy azokat a finomporokat is mérje, amiket a hivatalos műszerek nem, úgyhogy előbb-utóbb a fővárosnak is be kell ruháznia egy hasonlóra.
A Fővárosi Közgyűlés ma (csütörtökön) ülésezik. Kedden a Heim Pál előtt a zöldek azt kérték, hogy ezen az ülésen a közgyűlés végre álljon elő valamilyen megoldással a budapesti légszennyezettség mértékének mérséklésére. Ez nyilván nem fog most rögtön megtörténni. Azért kiváncsi vagyok, hogy mikor fog. Vagy hogy szmogriadó mikor lesz. Vajon akkor majd minden autó ott kell megálljon majd, ahol éppen van?