alterglob

alterglob

Globalizációkritika, környezetvédelem, alulról szerveződő társadalmi mozgalmak, állampolgári engedetlenség, anarchisták, antiglobalisták, ökogerillák, mindenféle progresszív radikalizmusok. Viva Zapata!

LMP

Friss topikok

Licenc

Creative Commons Licenc

A liberális Mucsa

2008.03.14. 14:45 rudolf rocker

"A honi liberális értelmiségi berkek többségében – főként a bölcsészek és a társadalomtudósok között - a piaci verseny és a többi nem több üres szövegelésnél. Ma Magyarországon a „nincs ingyen ebéd” elve inkább csak az alsóbb néprétegekre, a „lúzerekre” vonatkozik, a pénz urainak udvari lantosaira már kevésbé." 

Farkas Attila Márton szerint a Kádár-rendszerben pozíciókat szerzett közvéleményformáló liberálisok dumája tömény kifejezője az antihumánus gondolkodásnak, a magyar (többségi) társadalommal szembeni részvétlenségnek, mi több: alig titkolt megvetéssel vegyes ellenszenvnek. Ahogyan a hazai újburzsoázia zöme lényegében egy monopolhelyzetet biztosító önkényuralom által jutott mai pozícióihoz és tulajdonához, az őket kiszolgáló értelmiség, miként az államszocializmus idején, most is a régi nemesség pökhendi arroganciájával próbálja elfogadtatni az elfogadhatatlant.

"Vajon mi lenne szegény progresszivista értelmiségünkkel, ha egyszer tényleg megvalósulna az az egyébként valószínűleg sehol nem létező ideáltipikus kapitalizmus, amiről annyit szövegelnek? Mihez kezdenének egy olyan világban, ahol nincs egymás sztárolása, csak ha valódi piaci haszon reménye csillan meg benne, nincs a régi érdemekből való élethosszig tartó kellemes éldegélés, csak ha az a régi érdem nagy vagyont alapozott meg, nincs pályázatnyerés haveri alapon, legföljebb ha az illető biztos profitot hoz. [...] Mihez kezdenének az álművészfilmek rendezői, vagy az ugyancsak piacképtelen irodalmárok, színészek és képzőművészek, avagy a különféle folyóiratok közéleti bölcsként megnyilatkozó szerzői és szerkesztői állami szponzor – értsd: haveri támogatás – hiányában, akik szóban mind a szabadverseny híveinek tartják magukat?"

>>> Farkas Attila Márton publicisztikája az Indymedián

 

17 komment

Címkék: cikkajánló

A bejegyzés trackback címe:

https://alterglob.blog.hu/api/trackback/id/tr56380807

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dr. Cica75 2008.03.14. 15:09:48

Ez aztán a progresszív!

Haffner 2008.03.14. 15:11:58

Erre a bejegyzésre csak ennyit tudok mondani: Viszlát!

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2008.03.14. 15:16:14

Kissé megkérdőjelezi a hitelességét, hogy elég egyoldalúan csak a jelenleg hatalmon lévőket és azok táborát támadja...

Merg 2008.03.14. 15:16:58

Ez kb. ugyanaz a szituáció, mint a korábbi és a mai Árgus Székesfehérvári folyóirat: az előző főszerkesztő korruptsága és nyílt pénzlopásai a művészet mögé rejtett tények voltak, míg a mai "főszerk" a politikusi seggek fényesre nyalásával biztosította a havi pénzt + a lehetőséget egy látszat fenntartására - hányinger.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2008.03.14. 15:23:19

Hát gratulálok. Tegye fel a kezét, aki szerint bárki is vágyik laisse-faire kapitalizmusra?

"elfogadtatni az elfogadhatatlant"
Ezt a retorikai elemet különösen szeretem, mert megpróbálja az érvek közé becsempészni az ítéletet is.

Joschka Fischer (törölt) 2008.03.14. 15:29:17

MERG,
erről az Árgus témáról mesélhetnél, vagy írhatnál nekem, ez ugyanis érdekel, és semmit nem tudok róla... :)

Szibarita 2008.03.14. 15:41:05

A szalmababu vitastilus tenyleg zsenialis.

Tokkelutott idiotakon kivul senki sem vagyik mondjuk a bankfelugyelet eltorlesere, de kutya legyek, ha ilyen senkik eloadasat fogom meghallgatni arrol, hogy mi a helyes makrogazdasagi modell.

A laissez-faire kapitalizmus rettento marginalis allaspont (szerintem a magyar cigiszagu, kotott-pulcsis elit meg inkabb balos, mint barmi mas), kb ugy, mint a Chaveze vagy mas veszelyes, voluntarista idiotake.

MERG 2008.03.14. 15:41:20

Az Árgus kuratóriumnak tagja az Elekes András (Hirlap főszar-k.)
és a Kovács Péter (Fehérvári Kulturális bigottság.)
A Hirlapban soha kritikus írás nem jelenik meg az önkormányzat vagy a
polgármester tevékenységéről, cserébe az Elekes lánya sokmilliós támogatást
kap a Fehérvári Filmfesztivál rendezéséhez (Tavaly kb. 30 fizetős vendég volt.). Az Elekes családnak elemi érdeke, hogy a sajtón tartsa a szőrös
kezét.
A Kovács Péter ugyanebbe a körbe tartozva, támogatja és kiáll a Filmfeszt
mellett, ami sajátos érdekszövetséget hoz létre, hiszen ő dönt, hogy a
városban milyen kulturális támogatás jön létre.
Ha egy ötlet nem tőle, vagy a baráti körétől ered, már nem is lehet érdekes.
Erre jó példa volt a Posch Ede által kitalált Királyok Panteonja, amit EU
pénzből kívánt létrehozni, a város beleegyezésével (és csekély támogatásával.) A tanulmányok elkészülte után nem volt kérdéses, hogy
turisztikailag működne a dolog és megtérülne a befektetés. Ez volt az a
pont, amikor a Kovács Péter támadásba lendült, mert egy ilyen volumenű terv
megvalósítása elszívta volna a debil ötletei elől a pénzt (Királyi esküvő
imitáció korabeli ruhában, Filmfeszt, stb.)

Jól támadni pedig a sajtóban lehet.

Nem sokkal a kult biz. szavazás után a Magyar Narancsban megjelent egy
nagyon rosszindulatú írás a Posch Ede ötletéről, Pallag Zoltán fürge ujjai alól.
Nem túl okos ez a fiú, tudjuk. Elkövette azt a hibát is, hogy az írásban
olyan szöveget idéz, amit a kulturális bizottsági ülés jegyzőkönyvéből ered,
amit Te vagy én nem olvashatunk, csak belső tagok juthatnak hozzá. Úgy
tűnik, a Kovács Péter rendelt egy írást, amit a Narancs lehozott, egy
pillanatra sem töprengve el azon, hogy az írásban szereplő állítások egy
telefonálással sztornózhatóak. Pallag ugyanis a riportja előtt nem beszélt
az Edével... nem beszélt kvázi a riportalanyával, ezt az ÉS-ben nehezményezték is.

Ezután lett kiírva az Árgus főszerk.-re a pályázat és a Pallag nyerte meg.
Még arra az apróságra sem ügyeltek, hogy olyan feltételeket szabjanak,
aminek ez a fiú megfelel. Nincs meg pl. a többéves szerkesztőségi
gyakorlata, felsőfokú végzettsége (ami mondjuk rajta úgysem segítene). Azóta
az Elekes-Pallag páros szinte kéz a kézben járnak, a hírlapos érdek sóként
csapódott ki a Pallag tetteiben: kirúgott mindenkit, és egy látszatfolyóirat honorjából éldegél.

Malatesta 2008.03.14. 15:52:15

Olvassátok el, az utóbbi ével legjobb írása.

hkori 2008.03.14. 16:09:19

Szerintem tökéletes megfogalmazás. Remélem terjedőben van ez a "világlátás" és politikai erővé növi ki magát. Egy szavata már van.
.
Polgári liberalizmus elvi szinten egyenlőséget hírdet a versenyben, de a köszönő viszonyban nincs gyakolat. Tarthatatlan társadalmi igazságtalanságokat termel ki.

stanci 2008.03.14. 16:48:05

Remekül és finoman van megfogalmazva a magyar liberalizmus lényege. Minden értelmes ember tudatában van ennek, de magam részéről durvábban szoktam összefoglalni a lényeget.Hihetetlenül buta emberek olyan dolgokról szónokolnak, és próbálják megetetni az országgal, aminek a következményeivel egyáltalán nincsenek tisztába, mert még azzal sem, hogy honnan indulnak el.
És aki nem fogadja el maradéktalanul, az kádárista, idióta, hazaáruló.
Elgondolkodtató, hogy az utolsó két jelző kire igaz..

Az igazi Svarc Enegger · https://www.youtube.com/watch?v=Ik9qunsZZtY&index=21&list=RDJVoyWQSNr8I 2008.03.14. 16:59:45

Ezzel az írással egyetértek, de egyetlen apróság hiányzik a végéről. Mégpedig az, hogy bármilyen aljasul hangzik, mégiscsak az öngondoskodás és a vállalkozói kedv, bátorság, alkalmazkodás segíthet csak az embereken.
Az elit mindig mindenhol aljas és megtalálja a kiskaput. Kár is ezt emlegetni.
Pusztán a szociális érzés, közösségvállalás nem elég semmire, ha nem egy kolostorban élsz.

Vida Viktor 2008.03.15. 14:47:56

Néhány válasz a hsz-ekben fölmerültekre:

1. A szerző mindkét oldalt utálja és támadja írásaiban, nem hiszem, hogy tilos, vagy elítélendő, ha ír egy olyan cikket, ahol csak az egyik oldalt anyázza. Ez nem patikamérleg kérdése, hanem témaválasztásé.

2. "érvek közé ítélet" került: és? Mióta üldözendő az ítélet mint olyan? Pláne, ha nem logika, vagy programozás órán vagyunk, hanem egy társadalomkritikus cikkről beszélünk? Nem beszélve arról, hogy minden "érvelés" kimondatlanul tartalmaz ítéletet, már önmagában is. Legalábbis amióta számtalan új filozófiai irányzat sírba tette a 19. sz-i pozitivizmust, ez köztudott.

3. öngondoskodás és vállalkozói kedve: igen, fontos, igen, rosszul állunk vele, de nem állítanám szembe a szolidaritással. Ez nem vagy-vagy. Nagyon sok ember ráadásul pusztán az önerejéből sohasem fog egyről kettőre jutni (hajléktalan, 10 évnél régebbóta munkanélküli, leszakadt kistérségben élő, mélyszegénységben élő, fogyatékkal élő, stb.).

fam 2008.03.16. 11:18:45

Nem magamat akarom védeni, de így van. Ha valaki olvassa (esetleg) az írásaimat, pontosan tudja, hogy nem vagyok a jobboldal "díszbaloldalija". Melesleg már az előző két választáson se mentem el szavazni.

villikirály 2008.03.21. 12:53:52

Miért kell mindig két oldalban gondolkozni?

vizimacska 2008.03.25. 07:12:43

Amiről itt szó van az nem liberalizmus, hanem ostobaság és egy sajátos magyar állapot liberalizmusként való megjelölése. Fene tudja miért, talán mert elhülyült már szinte mindenki? Magyarországon a kapitalizmus és a piacgazdaság és legfőképpen a verseny egyenlő lett az "antihumánussal", miközben a sok demagóg nyomatja a komenista, kádárapás kocsmai dumát és az asztal alatt meg ellop, lehazud mindent és vigyorog - nincs ez Magyarországon párthoz kötve sem ideológiához, van ebből az emberfajtából kismillió, nagyítóval is alig találni kivételt... Mondjuk az SZDSZ-nek sem sok köze van a liberalizmushoz - ennek ellenkezőjéből eleve szar dolog kiindulni, mert becsapjuk magunkat. Az SZDSZ jelenleg egy durcáska szerepében tetszeleg, ereje nincs, de a hisztit nagyon jól tudja használni, zsarolva vagy mutyival - teljesen mindegy. NODE Persze mivel Magyarországról van szó ezért teljesen felesleges mindezen dolgok felett mérgelődni, mert itt minden torz és lebutított. A magyar értelmiséghez csak annyit, hogy nagy részük szánalmas, alulképzett és a diplomája után nem műveli magát szakmailag, ha piac lenne akkor ezt neveznék piacképtelennek. Tisztelet a kivételeknek és a külföldre eltávozóknak, akik képesek fejlődni és megmérettetni magukat, nem pedig a magyar posványban hempergenek és röfögnek. Ajánlom mindenkinek a külföldöt Szardombónia helyett.

Az igazi Svarc Enegger · https://www.youtube.com/watch?v=Ik9qunsZZtY&index=21&list=RDJVoyWQSNr8I 2008.05.13. 19:23:53

Vida Viktornak:
Üdv. Az öngondoskodást és vállalkozói merszet, nem én állítom ellentétbe a szolidaritással, hanem szinte mindenki, aki megpróbál kibújni az öngondoskodás terhe alól.
Úgy gondolom, hogy elsősorban is mindenkinek a maga sorsával kell törődnie és azokkal, akik tőle függnek. Ha idáig már eljutott és biztonságban érzi magát, akkor már semmi akadálya, hogy bármi mással is törődjön, akár embertársaival is. Ennek eddig sem volt akadálya, ezután sem lesz.
Mélyen erkölcsetlennek érzem, ha valaki lépten-nyomon a szolidaritást emlegeti, de közben semmit nem tesz a maga érdekében és a kormánytól vagy a jóistentől vagy a többi embertől várja a megoldást.
Csak azt akartam jelezni: e két felfogás nem ellentétes, sőt, egyik a másikra épül. És ha jól állnánk az elsővel, a második is könnyebb lenne.
süti beállítások módosítása